"La Kaasa" van Dries van Elten

De combinary van Dries van Elten:
“Stank, een bedorven huis en verrotte kaas. Het is allemaal te vinden in het door mij gecreëerde 'Kaasa' (zie Spaans woordenboek Casa). Natuurlijk een geniale woordgrap, maar wat brengt het Kaasa u nog meer voor inzichten? Het is natuurlijk een perfecte visuele vertoning van de huiselijkheid waar wij als mens zo veel waarde aan hechten, vandaar ook het thema 'huis'. Een domestische omgeving van kaas zorgt voor korte tijd na opbouw voor een zeer aangenaam en warm gevoel, mede door de welbekende eigenschap van kaas: het is een uitstekend isolatiemateriaal! Dit zorgt er voor dat de stookkosten stagneren en men over-all gelukkiger zal worden. Geen vuiltje aan de lucht, zou je denken. Correct, tot dat het Kaasmonument voor langere tijd bestaat. Op dat moment begint het langzaam te rotten tot haar luifels stinken en de zoldertrap op gelijke hoogte is als de deurmat. Super naar natuurlijk! Waarom zou je dit rotproces dan toch in je kunstwerk willen afbeelden? Het antwoord ligt hem in de gedachte die ik had voor dit kunstwerk. Een thema dat me in het dagelijks leven meer interesseert dan het proeven van kazen van allerlei pluimage: de vergankelijkheid van ons menszijn. Het leven zoals wij dat allen leven wordt ons zo makkelijk mogelijk gemaakt door alle uitvindingen en ontwikkelingen die door de mens zelf zijn gecreëerd. Dit is zeer fascinerend en uiterst knap, mijn oog viel juist op een ander feit: als men de zeld gecreëerde technologie of instratuctuur niet onderhoudt, zal deze uiteindelijk vergaan en daarmee ook onze vooruitgang, hoe machtig mooi deze ook is. Hierdoor ben ik gekomen op het Kaashuis, en wel de rotte, stinkende versie. Ik zou zeggen geef uw zintuigen de tijd om van alle aroma's te genieten en treed mijn huis van vergankelijkheid binnen. Want de regel blijft: mi Kaasa, su Kaasa.”